Assalamualaikum w.b.t. Ahlan wa sahlan Welcome to are peaceful

Followers

Search

Monday, 27 August 2012

Pokok kurma Berbuah dimalaysia

sememangnya kita tahu pokok kurma banyak ditanam ditimur tengah
dan juga ada ditanam diserata dunia
begitu juga dimalaysia
so beberapa tahun yang lepas
ibu saya
membeli pokok kurma dengan tujuan ingin menjadikan perhiasa
ditepi rumah
then 5 tahun kemudian
tanpa disangka2x..
''unpredictble''
kurma ini telah berbuah
tapi yang peliknya
pokok ini hanya ditanam dipasu
kebanyakan orang akan menanamnya ditanah
dan tumbuh membesar dengan 
subur
tapi yang dirumah saya
pokoknya kecik saja
tapi telah mengelurkan bunga
(tak lama lagi jadi buah)
subhanllah
biasa tgok kat tepi2x..jalan
maklumlah skrang sudah banyak ditanam dimlayisa
untuk tujuan mencantikkan panorama
tetapi jarang jumpa yang berbuah
sememangnya rezeki tuhan ada dimana2x..
insyallah

Sunday, 26 August 2012

Politik

assalamualaikum....
aqu pown tak faham kenapa orang islam
yakni sesama melayu
sanggup bergaduh sesama sendiri
sampai sanggup kafir mengkafirkan
tak kita lah mana2x.. parti politik,...
menggunakan nafsu memimmpin rakyat
apakah semua ini?
setiap hari
kami disajikan bahan2x.. yang boleh menimbulkan pergaduhan
jika sekalipown perkara itu benar
mengapa berperangai umapama 
kamu tidak beriman
sedangkan kamu lebih tahu dari aqu
tentang kitab allah
bukankah didalam itu
terkandung panduan hidup?
mengapa kamu seolah2x.. membelakangkan kitabnya
ketika mengambil tindakan
mungkin benar apa yg aqu fikirkan
dunia sedang
ketandusan orang yang penyabar
semua mempunyai ego yang tinggi
tak kira la siapa dia itu
yang duduk di rumah banglo
atau mereka2x..yang duduk
dirumah kayu
semua sama...
umat islam dekat negara ini
akan bersatu suatu hari nanty
tapi adalah mustahii; selagi melayu yang memerintah
negara ini
kerana
mereka akan bersatu 
tapi setelah melayu hilang tampuk pemerintahan
kerana ketika itu baru
mereka sedar apakah kepentingan
bersatu dikalangan mereka ini
sememangnya
negara ini perlu menjadi seperti
negara yang sedang bergolak sekarang
hanya dengan cara itu
mereka akan bergabung dan mengetepikan ego
mereka
peperangan mungkin takkan berlaku
insyallah
tapi penindasan akan berlaku

Friday, 24 August 2012

Master Chef Junior Malaysia

inilah anak buahku yang sungguh nakal
Nak!! Nak!!
ue la trademark dia....
haishh....
dah la muka mirip muka pukcu dia nie....
umur baru setahun tapi
punyelah petah berkata2x...
vdio ini mengisahkan 
seorang budak yang
mempunyai bakat terpendam
dimana bakal menjadi chef suatu hari nanti..
hehe
insyallah tak..
dulu masa baby aqu jaga sekejap...
masa ue lepas exam spm..
tada keje..so stay umh abg keje
dmping ue jaga
dia jugak...
then makayh dia g umrah tahun nie..
so aqu jaga dia
kat umah...
kali nie banyak beza,,nakal...
ini budak,,,sudah pandai berjalan...
penat melayan telatahnya...
membuat rumah ini riuh sebentar..
kalau tak..sunyi..
yela..nak harapkan aqu riuhkan rumah mmg tak lah...
-salam syawal-
                                                   

Tuesday, 21 August 2012

Hari raya 2012






Assalamualaikum.... selamat hari raya
maaf zahir dan batin
3 hari kita sudah di bulan syawal..
alhmdulilah,,, akhirnya 
kita berjaya meraikan kejayaan bersama2x..
dibumi tuhan ini..
btw korg gmbira rya kali nie?
bagi aqu walau pown kurg bersemngat thun nie
bsyukur ke hadrat ilahi..
masih diberi peluang kepada diri 
ini
( tak ponteng puasa )
huhu...
ummm... raya tahun nie... jadi
''pinky boy''
huhu... aqu pown tataw..
awat aqu minat pink tahun nie...
mungkin dah tada kaler lain...
ish2x...
bukanye ape./kalau bab beli baju raya...
aqu mmg tasuka lama2x...
dtg.. satu kedai...
tgok lebih kurg 5 minit then trus beli....
malas nak pilih lama2x...
pening mata nie..tgok mcm2xkaler...
mungkin ini juga adalah kali terakhir aqu berpuasa di selatan
sebelum berhijrah ke utara..
umm..berbalik pada hari raya...
tahun nie.. just raya umh sdre yg terdekat saja...
then nie la first time aqu drve g umh sdre ngn 2 kazen aqu....
gelabah la gk....coz tak ingat jalan...
coz sblum2x..nie..just jady bos....
naek krete then smpai ke dstinasi...
ada gk rasa malu coz aqu tak pernah pakai baju
warna pink kat public nie...
rasa jambu pown ada...
'' dalam hati ada taman'' hehe
hurm... rumah kwn2x.. blum raya ag,,
nak g kedah jauh sangat...
tapelah tnggu masa yg
sesuai dtg ''kedah''huhu
tahun nie gk banyak meluangkan masa dengan
hanya duk rumah...
jaga ank buah...yg tersangat nakal...
huhu...
income pown boleh tahan tahun nie
hehe
alhmdulilah....rezeki tuhan..,,
yang penting jangan tinggal dhuha...
insyallah rezeki kurniaan tuhan sentiasa buat kita
k la.. 
setakat disini nukillan raya
salam aidilfitri
semoga dapat kita berjumpa lagi ramadhan 
tahun depan...


                                                    

Saturday, 18 August 2012

Burasak vs Nasumeti



                                                                  

Burasak adalah sejenis makanan yang dibuat daripada beras yang dimasak dengan santan
( half cook ) kemudian dilipat didalam daun pisang sebelum diikat 4/5 buku dengan tali dan
direbus 4/5 jam didalam air (macam ketupat)
sebenarnya makanan ini berasal dari orang bugis yang mendiami sulawesi ( indonesia )
setelah berlaku penghijrahan masyarakat ini ke seluruh nusantara termasuk seluruh malaysia
makanan ini telah diterima menjadi makanan tradisional bagi beberapa negeri seperti di negeri sabah , sarawak
dan juga di negeri johor
secara peribadi makanan ( burasak ) akan dibuat pada setiap tahun selain ketupat

                                      


Nasumeti adalah nama lain bagi asam pedas yang dibuat mengikut resipi orang bugis
rasanya lebih sedap dari asam pedas yang biasa kita dapati
kerana rasanya lebih pekat dan sedap , dan dimaklumkan bahawa rasanya akan
bertambah enak jika disimpan beberapa hari ( 1/2 hari )
keniasaanya ia dimasak menggunakan ikan parang yang segar disamping mengunakan
bahan2x.. lain..,,

sekadar perkongsian juadah raya
   
                                                 - selamat hari raya maaf zahir & batin-

Wednesday, 15 August 2012

Hari Raya yang Tidak Dianggap Hari Raya




raya~raya~raya~
hurm... tade feel lagsung nak raya tahun nie
rasa serabut adalah...
nak buat mcm mana.....
so bermulalah proses menyediakan dan membuat persiapan raya...
alhmdulilah ..tahun nie tak cat umah...
kalau dak..mmg pengsan la...
hurm... dah beberapa tahun tak 
menganyam ketupat....
yela..asyik beli ketupat yang tak berapa nak segera ue....
so try la buat satu dua..tadi..
alhmdulilah...jadi gk upenye....
bak kata pengarah kmj softskill ue penting ( patutnya pmpuan la )
lelaki hanya diharuskan..hehehe ( memandai je)
2 tahun tak buat .... habis sibuk ngn exam... 
spm...then tahun lepas duk matrik..balikpown dah lewat...
so tlong tgok..
tahun nie..mmg buat kerja lebih ckitla...
even OT tuk tyme tdur aqu...
huhu....
ag2x.. tahun nie.. beraya hanya beberapa orang...
yang abg2x.. g umrah n beraya kat umh mertua dorg...
so tinggalah si kecik furqan kat umah...
mmg riuh la umh nie....
bsew dia balik ngn mayh dia.. 
kali nie..dia tiggal..
coz mayh dia g umrh....
terkenang jadi babystter masa lepas exam spm...
masa ue dia baby lagi..
tahun nie dah besar n dah leyh jalan dah....
hurm... plan nak jalan2x.. pown agak malas tahun ie...
maybe melawat kubur arwah atuk n nenek...
n g umah sedara2x.. terdekat...
hurm....
tinggal beberapa hari sebelum meninggalkan selatan nie
asa laen plak...
utara cheeqq nak habaq.. cheeqq nak maii sana...
4 tahun woo...
mmg balik raya tuk makan jela...
hehe.. leyh jadikan alasan 
elak kerja2x.. dirumah....
sintok-segamat
jauhnye...
mmg layan lagu sudirman 
''balik kampung'' 
lah jawabnya...
mana tak.. 
lebih kurg 12 jam perjalanan....
huhuu.......
ingat nak singgah umah '' mak ''
  kat kedah sat... hehe
haishh.....
perjalanan melalui kedah-penang-selangor-melake-n9-finally johor...
huhu.. 
mmg loghat kedaq nohh...lepas nie....
k la... banyak kerja menanti..
n nak g beli baju raya
huhu..belum g beli...
harap tak jem la jalan t... 
-salam tulus ikhlas..akhir ramdhan al mubarak-                                           

Monday, 13 August 2012

Gaduh vs Jutaria ( lawak )

                                       
           aduss hai.. kurang pahala puasa tgelak2x.. tgok vdio nie
teringat balik zaman aqu main jutaria dulu
pi takde lah smpai bersemangat waja 
macam budak dalam vdio nie..
aqu ,, arwah jiran aqu n jiran2x.. yg lain
main sama2x.. mmg syok la
jadi OKB (orang kaya baru)
hehe..mana taknye duit beribu2x...kat tangan....
warna warnie (meriah)
mcm duit kertas skang ue...
hehe....
haisshhh....
kenangan main jutaria...
beli kat kedai 2 ringgit je...
tapi beshnye...mcm beli iphone.. haha
duk kat pondok/tepi rumah... 
bsewnye lepas asar...
especially cuty skolah...
yelah..tataw nak watpe masa ue...
nset pown tade....
nak ''text'' kat sape lah kan...
paling2x.. pi mandi sungai sat....
t tgah hari balik....
ag2x.. bulan posa...
nak sejukan badan konon
tataw makhruh mandi lama2x...
kalau dah nama mandi sungai mmg berjam2x..la dalam air...
mcm badak berendam...
haishh.... betapa naifnye dulu...
bukan tak diajar... 
pi skolah agama...
pi banyak main,,
berbalik pada jutaria nie...
kemain sakan abg2x..dia (dlm vdio nie)
kenekan adik dia...
agak siut je....
yang adik dia pulak... semanagt bagai dapat project 
berjuta2xx..( mcm betul je )
citer ribu2x...
tak seda rm 2 je sume ue...
aduiss2x.....
apepown nilai moral disebalik klakar nie...
biarlah bersemnagat melakukan sesuatu......
-salam ramadhan 24-

Sunday, 12 August 2012

mLm ke 23 adalah Malam lailatulqadar



malam ke 23 ramadhan bersamaa 12/8/2012
saya merasakan malam ini malam lailatulqadar ( insyallah)
malam yang tenang.....
dan sejak pagi hingga ke tengah hari suasana redup...sahaja...
panas yang tidak terik...
adekah itu tanda malaikat mengunjungi bumi 
yaitu malam yang lebih baik dari 1000 bulan...
gambar diatas adalah prntscreen
kereka2x..yang mempunyai tangapan yang sama seperti saya...
sama ada benar atau tidak...
allah sahaja yang tahu....
tapi itu tidak bermakna tidak perlu beribadah lagi pada
malam2x  seterusnya....
beribadah lah seperti kamu sudah tidak lama
didunia ini lagi...
insyallah.....
salam ramadhan...
                    

undang-undang bagi yang lahir tahun 1996 ke atas

                 

teringat masa aqu form 4 dulu.. aqu punyalah bersemangat nak ambil lesen motor
 dan kereta..sebab dgar2x..kate nanty kalau nak ameq lesen msty umor 21
huhu... ,, yela nanty kat u ssh kalau nak memandu kalau
tade lesen kan...
alhmdulilah skang lesen dah de...
tapi malangnya bagi mereka2x.. yg lahir pada tahun 1996 dan keatas
yaitu untuk masa skang mereka form 4
huhu..aqu bersimpati dengan korg...
assbrul minnal iman...
hehe,,ape nak buat kerajaan dah tetapkan..
tapi pada aqu sesungguhnya undg2x.. ameq lesen umor 21 adelah
tidak relevant lgsung( aqu ade pandgan tsendiri)
tataw lah korg an...
apepown mungkin kerajaan dah buat research kowt 

berdasarkan kes2x.. kmlngan..kowt~~la

hurm psal plkn dari 3 bulan ke 6 bulan
bagus sgt akan melahirkan indvdu berdisiplin...
hehe padahal
aqu sendiri tak g plkn ag... mntak tangguh masa ue
kate nak g matrik...
apepown aqu harap tak kene 6 bulan mcm korg bile aqu g t...
(nak hantar surat dikecualikan)huhu

buku ditukarkan pada bahasa inggeris... aqu sokong....
sebab apa ia akan memudahkan korg nanty...
tadelah kene culture shock bile g U t....
yela...cm kwn aqu belajar bio kat skolah dlm bi...
then g smbg blajar... tukaq melayu...dah pening...
bukanya aqu tak memartabatkan bahasa kebangsaan...
tetapi adelah lebih elok melentur buluh biar dari rebungnya bukan,.,,

sejarah wajib lulus?
hurm aqu tataw lah..tapi rasanya tade masalah
kowt bagi korg nak lulus..cume ade masalah nak dapat A
yela.. bosan nak baca~~~~~ je keje...
tapi bagi aqu lagi bosan baca bio...huhu
yang penting kene minat....

handphone leyh bawak ke sekolah
aqu menentang sekeras2x..nya...
percayalah/..banyak yg ngatve dari postve....
aqu bukan tak sokong adaptasikan technogy ke dalam pendidikan
cuma ia akan memudaratkan...
yela... pantang terlepas beberapa patah perkataan yg
tdak dngajakan...oleh indvdu digelar pendidik..
tak smpai 1 minit kecoh 1 dunia...
yg twit2x..nye laen...
facebook mmg dah confirm...

bagi format spm..no komen larh...
kalau dtukarkan kpd spb sistem penilaian berterusann
abislah org...tade masa nak maen2x...
memanjang nak kene hadap buku,,,,


salam ramadhan... 23 ramadhan                                   

Tuesday, 7 August 2012

Coretan diBulan Ramadhan

Assalamualaikum w.b.t.
umm.. dah lama rasanya tak update blog nie...
hurm... bulan ramadhan sudah pown menjelma...
nuzul quran telah pown tiba manakala malam lailatulqadar bakal menjelma...
bulan ramadhan kali nie 
rasa meriah dibandingkan tahun lepas kat kolej
apepown 
semua telah berubah
tahun ini merupakan ramadhan terakhir sebelum
berhijrah menjadi warga utara
tidak disangka
akhirnya tuhan memakbulkan doa aku untuk melanjutkan perlajaran
diluar negeri johor (tak expexct leyh sejauh nie)
huhu...
apepown..tiada rasa kesal menjelma...
kecuali bersyukur dengan kurniaan tuhan
''Man jadda Wa jadda''
menjadi pegangan hidup siapa yang berusaha dia yang akan berjaya
kini '' kedah'' menjadi mukim baru buatku...
''mcm petanda bakal kekal menjadi org kedaq nohhh''
huhu...
kite merancang tuhan menentukan right?
tapi semua takkan berlaku selagi tidak wujud
''kun fayakun''
berbalik pada bulan ramadhan
tahun ini rasa terlalu berbeza jika nak dibandingkan 2 3 tahun yang lepas 
dimana rakan2x..telah membawa haluan
masing-masing
''tempoh mematangkan diri telah pown bermula''
walau aqu sedar diri ini sentiasa childish 4ever
hehe....
kalau dah namanya lelaki sememangnya begitu bukan?
tidak dinafikan rindu zaman persekolahan
rindu jua zaman di matrikulasi
2 zaman ini banyak merubah diri
walau sekarang baru terasa
mungkin apabila di universiti nanty
akan wujud 
jiwa dan semangat yang baru
diamana sedar dan menyiapkan diri menjadi pemimpin akan datang
sebagai ''imam'' mungkin...
hehe...
tapi sentiasa merasa diri sudah 
semakin tidak lama didunia ini...
rasa nyawa semakin hampir dicabut...
bila tiba ramadhan sebak menjelma mengenang dosa lalu..
sememangnya fitrah manusia yang tidak bersifat maksum untuk melakukan
dosa..
tapi itu tidak bermakna kita harus hanyut dan terus hanyut
dibuai syurga dunia....
kerana syurga yang sebenar belum pun kita cium baunya...
''jika imanmu turun jangan engkau pengaruhi golongan yang lemah''
''jika imanmu naik jangan kau lupa dengan golongan yang lemah''
ketenangan dalam jiwa 
hanya tuhan yang mampu kurniakan...
sejauh mana dikau hanyut...
tidak bermakna sejauh itu engkau tidak boleh bertaqwa kepadanya...
insyallah peringatan bersama...
''Man jadda Wa jadda''
islam agamaku 
-salam ramadhan buat rakan & keluarga tak lupa juga buat yang tersayang-