Assalamualaikum w.b.t. Ahlan wa sahlan Welcome to are peaceful

Followers

Search

Saturday, 27 October 2012

Bercuti Sempena Raya AidilAdha



berhari2x.. tunggu tiket.. akhirnya dapat juga sehari sebelum balik... puas juga lah aqu call n msg abg ue.. takowt tak dapat ticket nak balik... huhu... 
esok balik... tapi sehari sebelum ue dah siap kemas... hehe... agpwun semua barang dah siap kemas.. so tinggal susun ckit2x.. jew...  assgemnt pun dah banyak siapkan... akhirnya bus yang ditunggu2x.. tiba pukul 9 pm. dan mula bergerak ke selatan dari U pkul 11pm.. alhamdulilah setelah 12 jam perjalanan smpai ke johor..negeriku... dan merupakan pengalaman pertamaku.. menaiki bus sejauh itu... tanpa  kenalan rapat...uhuhu






                                       snap dari dalam bus.. memberikan pic yg awesome.. dicelahan rintik2x.. hujan..


                    
                                                        panahan mentari di Tangkak, JOHOR
                                                                         





                                                                   

alhamdulilah.. akhirnya dapat jugak aku menjejakan kaki ke tanah tumpah negeriku..
rasa mcm dah terlalu lama tak balik.. padahal baru sebulan plus2x.. tak balik... huhu
apa pun terubat juga rasa rindu kt rumah nie..huhu..
bila menjejakan kaki di rumah nie... teringat kata-kata yang pernah aku kata suatu ketika dahulu.. apa pun ''kata-kata'' itu dilafazkan ketika nafsu menguasai diri aqu.. allahurobbi... apepun.. harap semua itu dapat aqu lupakan semua itu.. kini segala telah berubah.. aqu dah boleh berdiri di atas kaki sendiri... 
hurm... sebelum balik segamat... sebenarnya.. aqu direct dari uum terus ke jb... raya kat umah abang... lepas jew turun dari bus... then jumpa ayah .. sebelum lalu.. di ''legoland'' sebelum smpai ke destinasi ,
       


                                           
dapatlah aqu beraya bersama kedua-dua budak tomel furqan and aliayah... dorang dah pandai jalan... huuhu.. baru sekejap tinggalkan.. dah pandai jalan dah dorang...huhu,, malahan dah pandai cakap lak ue.. 



                           masing2x.. tengok muka ,, ( kenapa muka dia ag comel nie.. hehehe )


haishh... bukan aqu jew posing.. malahan mak aqu pown sama... bersama cucunya... maklumlah... dah dua cucunya... insyallah tahun depan dah bertambah ag 1.. insyallah... makin bertambah ahli keluarga nie... aqu nie bila lah lagi agaknya.... hehehe... ''awak... jom....'' hehe... sapelah insan bergelar awak ue ye..hehe

                                         

bukan cucunya jew..yang tembam.. malahan nenek dorang pun makin tembam... maklumlah.. makin sihat .. sentiasa alhamdulilah... hehe... ( aqu tak mampu nak angkat kedua2x..nya ) hanya orang berpengalaman leyh angkat kowt... hehe... nampak diditu kecomelan dan ketembaman mereka2x.. ini.. hehe...
apepwun berharap dapat berkumpul lagi macam nie lagi lepas ini...

-semoga dapat pulang dan menikmati pemandangan yang indah nian bersama ahli keluarga-
insyallah...

          

Sunday, 21 October 2012

Mimpi

Mimpi ? sememangnya ia permainan tidur..
tetapi apabila sesuatu mimpi itu seolah-olah seperti sedang kita laui..
membuat hati menjadi tidak tenteram.. subhanallah... apa yang engkau ingin tunjukkan sebenarnya..
separuh dari mimpi itu adalah apa yang telah aku lalui selama ini... dan menjadi persoalan..
apakah yang separuh lagi akan menjadi kenyataan... ? allahurobbi.. ia amat membuat aku sentiasa ingat padamu.. ya allah... jangan engkau membuatkan aku sekali lagi.. mengeluarkan air mata lagha.. itu.. seolah-olah menarik semangat ku pergi mimpi ini... membuat aku sentiasa takut... ''dia'' telah pun mempunyai kehidupannya sendiri... jika itu kehendak yang ingin kau sampaikan kepada aku.. aku redho ya allah... tapi ape yang aku mohon ya allah... kau berkatilah hidup ku umpama kain puteh... biarlah aku mewarnainya dengan keimanan... sungguh hebat kuasamu.. ,, 
ampunkan dosa-dosa hambamu ini... sama ada yang sengaja atau tidak sengaja ya allah....
tapi.. mengapa baru kini engkau kirimkan mimpi ini.. tapi bukan 2 tahun yang lepas.. huhu...
aku rindukan.. saat merasa dekat dengan mu ya allah... jangan engkau buatku kembali berpaling pada ''dia''
aku sentiasa mendoakan yang terbaik untuk ''dia'' dan seluruh umat manusia ya allah...
kini aku telah berubah.. aku tidak ingin menjadi yang lalai..
kau kurniaakan keimanan dan ketaqwaan dalam diri aku...
kau beri aku ''NUR'' pada diriku... semoga aku menjadi khalifah yang bisa menjalankan tanggungjawabku dengan sempurna.. teguh kan aku dengan hukum mu...

- pernah menangis kerana lagha , semoga menjadi perintis keredhaan mu ya allah , insyallah -

Saturday, 20 October 2012

Luahan Mahasiswa


Assgment adalah perkara yang tidak dapat dipisahkan dengan mahasiswa..
siang dan malam sentiasa dibayangi dengan assgment..
amat memeningkan.. kadang-kadang menguji kesabaran... huhu...
maklumlah.. hanya manusia biasa yang tidak bersifat maksum...
pelbagai ragam manusia sama ada rakan-rakan mahupun lecturer itu sendiri...
telah menjadi tanggungjawab.. dan tidak seperti di zaman persekolahan.. dan matrikulasi...
disini... kita menyuap ilmu itu sendiri... bukan lagi disuap lagi...
atau dalam erti kata lain ‘’independent’’ dimana segalanya kita buat dengan usaha kita sendiri..
memang banyak pancaroba dan cabaran yang harus ditempuh.. sama ada dalaman atau luaran...
selalu juga bergegar iman... maklumlah bilangan perempuan yang terlalu ramai..
pernah sekali.. rasa takowt ketika berada didalam bus.. dimana... dengan kapasiti 30-35 penumpang... didalam satu bus... hanya aqu seorang lelaki didalam bus itu...
rasa diri ini kecill walaupun aqu adalah ‘’imam’’ bagi mereka-mereka ini... ( cewahhhhh )
hehe... kadang-kadang merasa malu... dikalangan wanita ini...  mungkin menjadi fitrah buat aqu.. sejak sekolah... huhu..,,  btw... alhamdulilah... apa yang dapat aqu kongsikan.. jangan pilih sahabat yang salah didalam kehidupan... kerana kehidupan sebagai mahasiswa sangat memerlukan sahabat didalam kehidupan seharian... terpulang pada diri kita..sama ada  nak yang positive or negative...
kehidupan yang bebas disini... nak berdua boleh... bertiga pown boleh... nak berempat pown boleh... nak ber dot..dot..dot.. pown boleh... pokok pangkalnya.. terpulang pada kita sama ada hidup berpandukan nafsu atau iman...
tape ber[andukan iman yang nipis.. kerana...  yang nipis itulah perintis tindakan kita seterusnya...
apepown.. inamal a’malu bin niyat....
barakallah fikum.. sahabat yang pembaca
sekian nukilan .. selamat menyambut aidil adha..

Thursday, 18 October 2012



                                                         BERJUBAH TETAPI SEKSI

Islam telah mewajibkan umatnya supaya menutup aurat . perkara ini telah dinyatakan dengan jelas didalam al-quran dan al-hadis , iaitu bahawa sesiapa yang mengingkari telah dijanjikan azab seksa neraka yang tidak terperi sakitnya, ‘’ Dada yang sengaja dibuka atau ditonjolkan supaya kelihatan seksi, akan di gantung atas api neraka dengan pusat dan buah dadanya diikat dengan rantai neraka sebagai penggantungnya serta Betis dan paha yang terselak-selak, sedia untuk dipanggang ‘’ .  Pemakaian jubah telah menjadi trend di kalangan wanita pada hari ini. Seperti yang kita fahami jubah merupakan pakaian  yang telah disuruh oleh allah terhadap isteri dan anak baginda rasulullah. Maka ia merupakan satu trend yang baik kerana ramai wanita memakai pakaian yang dituntut oleh allah s.w.t. Tetapi trend masa kini telah menjadi berlawanan dengan apa yang dituntut oleh allah s.w.t. 




 Hal ini kerana jubah yang dipakai menjadikan dirinya ‘’seksi’’ . Memperlihatkan susuk tubuh atau lebih tepat lagi sendat adalah istilah yang dapat digunakan. Perkara ini dapat dikaitkan dengan jenis kain yang digunakan tidak sesuai untuk membuat jubah , dimana mungkin terlalu lembut sehingga menunjukkan susuk tubuh dari setiap sudut pandangan.Tambahan pula, dengan memakai tudung yang terlalu singkat sehingga tidak menutup bahagian dada , sehingga dapat dilihat lelaki bukan mahram. Hendaklah mereka memakai jubah yang tidak nipis, menyembunyikan warna kulit dan bentuk tubuh, longgar dan memakai warna dan corak baju yang tidak menarik perhatian lelaki serta tudung yang menutupi bahagian dada dengan sempurna . Mungkin terdapat sesetengah pihak yang mengatakan itu adalah fesyen , tetapi mahukah kamu menggunakan fesyen yang menyebabkan azab neraka membayangi hidup kamu.
-tiada manusia yang sempurna merupakan perkara yang pasti , tetapi tiada mustahil bagi manusia yang mengejar kesempurnaan, insyallah-
Barakallah fikum..

Monday, 8 October 2012

Salam Dari Utara Buat Di Selatan






Assalamualaikum... 
akhirnya sudah lebih dari sebulan di utara
sintok,kedah..
universiti utara malaysia (UUM)
menjadi tempat untuk abadikan diri mencari ilmu
untuk tempoh 4 tahun yang akan datang
hurm bila aqu jejakkan kaki di sini
mula2x.. rasa terkejut...
sebab~~~
tinggal beberapa km dah smpai sempadan Thai..
huhu baru sedar betapa hujungnya uum nie..
mungkin sebab itu namanya uni utara malaysia,
first day kat sini ,, kononnya nak g thai,.
tapi apakan daya lupa passport kat rumah...
huhu...
melepas...
then..
kehidupan disini amat berbeza jika dibandingkan di zaman persekolahan
dan zaman matrikulasi...
sebab kat sini banyak menggunakan kudrat kurniaan ilahi
untuk bergerak,..
huhu..
tapi ada satu perkara yang tidak pernah berubah..
iaitu memakai pakaian formal..
memang nsem2x.. pelajar kat sini..
even suhu kat sini antara yang terpanas di malaysia.. tapi 
pelajarnya still pakai smart2x..n tie..
huhu..
btw ada satu habit yang aqu kekalkan ..
jadi ''room boy''
bukan tak campur orang.. tapi banyak habiskan masa didalam bilik...
sesungguhnya ''inamal ama'lu bin niat''
banyak aktiviti berunsur keagamaan n tak kurang juga yang berunsur hiburan yang aqu join..
seimbang... 
''duniawi n ukhrawi''
insyallah...
alhamdulilah kat U nie..
sudah hilang sifat yang satu itu...
kat sini mungkin lebih bayak cabaran yang membadai diri..
tapi itulah bukan faktor untuk kita membuat diri kita ter''hanyut'' ke lembah
hina..
suatu perkara yang aqu pelajari adalah..
menjaga akhlak..
sebab itu mencerminkan kehidupan dan cara dia berkawan...
kepada kawan2x.. yang aqu selalu kacau dan sakat..maaf andai
gurauan aqu agak keterlaluan...
kerana ia tidak lebih dari sekadar gurauan..
kadang2x.. korang pown gurau kasar..
tapi aqu tak pernah simpan dalam hati..
insyallah... sahabat dunia akhirat..
juga buat yang tersayang..hehe


Antara mamat2x.. nsem uum ^_^ 
outing canglun sambil tunggu bus yang tidak kunjung tiba..




rutin duduk dalam surau berdekatan dkg 6 di bangunan colgis uum




dimalam penutupan orentasi dengan memakai pakaian tradisi..
cewah..hehe


nie pulak mamat persada ( felda )
2 dari keratong..
hanya aqu dari johor
maokil..


even baru duduk kat uum nie tak smpai sebulan..
tapi banyak pengalaman dan
kenangan yang telah dilalui...
memang benar kata orang yang pernah berada di U
kehidupan di U adalah kehidupan yang tak dapat dilupakan
cehh..padahal baru duduk sebulan..hehe

4 tahun nie jugak lah dikira praktikal loghat kedah..
maklumlah ..
insyallah akan jadi orang kedah
hehe...


<3 Suburkan dengan ketaQwaan <3

peringatan buat rakan ku..
jagalah dirimu...
peliharalah dirimu
dari kemungkaran...
kalau aqu salah silalah tegur...

Barakallah fikum...

salam UUM... Salam Utara... Salam KEQABU..
hehe