Assalamualaikum w.b.t. Ahlan wa sahlan Welcome to are peaceful

Followers

Search

Saturday, 27 April 2013

Ketua dan Organisasi

Assalamualaikum.. seringkali apabila seseorang menjadi ketua, akan ada orang akan menyatakan yang kita suka mengarah atau suka menyuruh orang lain buat kerja. Tapi adakah itu yang sebenarnya? . Itu adalah salah. Kerana menjadi seorang ketua tetapi tiada tulang belakang yakni tiada orang yang menyokongnya di bawah maka akan membuatkan dia tidak dapat berdiri dengan teguh. Apa yang ingin dinyatakan disini adalah menjadi seorang ketua bukanlah suatu perkara yang mudah dimana dia perlu menjaga perasaan dan menjaga kebajikan orang yang menyokongnya. Saya sendiri pernah dipilih menjadi ketua. sememangnya amat mencabar dimana tidak semua perkara yang kita berkorban demi organisasi dihargai. Walaupun berasa kecewa tetapi itu bukanlah menjadi faktor utama untuk give up. Itu semua adalah asam garam bekerja di dalam kumpulan.

 Sering guna '' Assobirul minnal iman'' .. tetapi seolah-olah ia diambil peluang oleh beberapa ahli yang menganggap saya tidak tegas. Walhal sebenarnya ada sebab saya membuatkan suasana menjadi tidak formal kerana saya tidak mahu ahli berasa tertekan dan menganggap melakukan pekerjaan secara berkumpulan adalah suatu yang menyeronokkan kerana disitu kita akan jumpa orang yang panas baran, yang sentimetal, dan macam-macam lagi. Bagi saya itu merupakan pengalaman yang amat bermakna kerana akan membuatkan diri ini teruji dan dapat bersedia untuk menghadapi dunia luar yang lebih luas.

 Apa yang ingin saya ingatkan ganjaran secara luaran sememangnya penting seperti belanja makan tetapi bagi sesiapa yang menjadi ketua perlulah memberikan ganjaran kepuasan secara dalaman iaitu bersikap ambil berat akan keadaan ahli seperti apa yang mereka rasa sama ada marah atau suka mahupun tidak selesa. Saya amat menekankan ukhwah di dalam kerja berkumpulan dan komitmen yang tinggi dari ahli. Suka untuk saya kongsikan pendapat saya bahawa menjadi seorang ketua perlu sentiasa Cool, walau apa cabaran mendatang kita perlu sentiasa cool walaupun ada masa tertentu kita tidak dapat menahannya lagi kerana kita adalah tidak maksum kan?. Itu adalah normal. Apa yang paling penting sekali tiada istilah engkau ketua dan aku orang bawahan.

Absolutely.......itu tidak pernah wujud dalam kamus hidup saya sepanjang saya menjadi ketua. Tanpa satu ahli maka kerja yang dilaksanakan akan menjadi cacat. Kemudian, apabila anda termasuk saya menjadi ahli di dalam sesebuah organisasi , kita perlulah menghargai pengorbanan yang diberikan oleh seseorang yang bernama ketua. Mungkin kita lihat ketua gah dengan gelaran pengerusi dan presiden tapi anda lihat gambar disebelah kiri atas itu. Yang mana satu batu yang mewakili ketua anda ? jawapanNya adalah yang kecil itu..diatas.. dan batu yang besar(melambangkan kekuatan) itulah diri ita. Oleh itu, perlulah kita sedar bahawa peranan kita di dalam organisasi. Bersikap matang, berfikir secara kritikal dan perlihatkan potensi diri. Cabar diri kita

'' Bagaimana ingin memimpin Agama ISLAM jika diri sendiri tidak dipimpin oleh pengisian Agama ISLAM ''

Sunday, 21 April 2013

Gwiyomi



Gi!!gi!!!gii!!yomi!! pasti ramai akan terbayang gelagat seseorang yang membuat beberapa pergerakan yang ‘’kiut’’. Comelnye..Nak jadikan isteri..nak jadikan awek(gwiyomi versi perempuan)  begitu juga sebaliknya.Ketika pertama kali saya melihat celoteh telatah beberapa gwiyomi tersebut agak  merasakan comel video tersebut. Tetapi lama kelamaan berfikir sejenak dari mana datangnya gwiyomi ini?. Setelah diteliti dapat saya ketahui bahawa gwiyomi datang dari korea. Negara ‘’pujaan gadis’’ dimana menjadi kegilaan remaja masa kini dengan wajah jejakanya yang handsome dan jambu. Kini telah wujud beberapa versi gwiyomi dan yang terbaru versi lelaki. Meremang bulu roma apabila melihat kesemua versi.

Allahurobbi.. sekarang seolah-olah menjadi trend bagi rakan-rakan seperjuangan saya sama ada yang masih bersekolah mahupun yang sudah bekerja menghakis nilai-nilai islam di dalam diri mereka. Mereka menggunakan pelbagai saluran dengan tujuan yang salah. Bukannya ingin mengatakan bahawa alam maya ini totally tidak bagus. Sebagai bukti untuk saya nyatakan berkenaan statement saya tadi. Kita lihat seperti Matlutfi Berjaya menyampaikan mesej@dakwah dan memberikan impak di dunia alam maya. Selain itu, penceramah youtube kita Ustaz Azhar Idrus iaitu ustaz yang menimbulkan fenomena ceramah versatile telah menggunakan youtube sebagai medium untuk menyampaikan dakwah dengan lebih menyeluruh.
Apa yang dapat saya katakana saya sendiri kadang-kadang dibuai perkara sebegini. Saya Cuma ingin mengingatkan diri saya dan rakan-rakan saya bahawa jika kita tidak mengekalkan yang positif sama ada dari sudut agama mahupun budaya . Maka ‘’akan hilang melayu’’ didunia. Kerana kita mudah disogok especially dalam bentuk hiburan.

‘’mintak izin kepada sahabat semua supaya mudah menegur saya apabila melihat saya melakukan kesilapan’’



sekadar gambar hiasan menjadi pilihan


Thursday, 18 April 2013

PEMIMPIN VS KETUA

salam jumaat =)


Assalamualaikum..  sedikit nukilan malam jumaat . =) salam ukhwah.. salam muhibbah kepada yang sudi membaca . hurm.. ok.  Ingin berkongsi sedikit apa yang saya perhati dan apply beberapa konsep yang saya pelajari . Ianya mengenai kehidupan sebagai seorang pelajar atau mahasiswa yang tidak lekang dari tugasan yang agak memotivasikan . Berdasarkan apa yang saya kaji kebanyakan rakan dan sahabat akan menyatakan bahawa tugasan individu adalah lebih mudah berbanding tugasan berkumpulan . Ye!! Tidak dinafikan kerana kita hanya berlawan dengan jasad dan emosi sendiri , memuaskan hati sendiri dan memarahi diri sendiri . Manakala, tugasan berkumpulan membuat diri menjadi lebih tertekan kerana pelbagai kerenah dan gelagat yang terpaksa dihadapai . Disini saya ajukan soalan dan jawapan . Bagaimana jika anda diminta bekerja di dalam organisasi suatu hari nanti. Tugasan individu atau berkumpulan yang akan dapat anda gunakan pengalamanya pada ketika itu ? . Sudah tentu tugasan berkumpulan . Ok , itu adalah secara umum . Secara lebih dekat apa yang saya ingin kongsikan adalah tentang PEMIMPIN dan KETUA . Apa yang bermain dikepala anda apabila saya nyatakan PEMIMPIN dan KETUA ,pasti anda akan terbayang seorang yang akan mengawal segala perjalanan tugasan tersebut , yang akan bersifat tegas , banyak menasihat , merancang . Tapi pa yang saya ingin nyatakan disini adalah baik jika PEMIMPIN dan KETUA adalah orang yang sama . Kenapa saya berkata sedemikian ? . Pernah tak anda mendapat seorang ketua  sama ada ketika sekolah atau ipta serta ipts yang bertanggungjawab dimana mengambil berat atas setiap apa yang anda usahakan untuk sesuatu tugasan? . Berdasrarkan apa yang boleh saya kongsikan indvidu tersebut mempunyai dua elemen yang saya nyatakan dan apa yang sering anda fikirkan iaitu KEPIMPINAN dan NILAI KETUA . Hal ini kerana beliau telah Berjaya menjadi seorang ketua dan pada masa yang sama telah Berjaya memimpin kumpulan tugasan anda . Kemudian jika anda mendapat atau anda sendiri yang memilih seorang ketua yang tidak bertanggunjawab . Hal ini boleh dilihat apabila dia hanya menjadi ketua sedangkan individu lain yang mengawal perjalanan tugasan berkumpulan anda . Apa yang saya dapat terangkan disini adalah dia hanya menjadi ketua dan tidak lebih dari itu . kerana rakan yang mengawal perjalanan tugasan anda itu adalah pemimpin . Oleh itu , segalanya terletak ditangan anda sama ada ingin memilih seseorang yang hanya boleh menjadi KETUA atau hanya boleh menjadi PEMIMPIN atau boleh menjadi kedua-duanya pada satu masa . 

Tuesday, 16 April 2013

Ustaz ??



Assalamualaikum sahabat-sahabat sekalian yang sudi mengunjungi blog saya . Adakah anda dah baca ayat yang dinyatakan diatas? mungkin pernah terbaca di facebook , twitter or di laman sosial yang lain . Agak pelik apabila dipanggil ''ustaz'' oleh kebanyakan rakan . Kenape? adakah sebab saya selalu post status islamik , gambar yang berunsurkan dakwah dan selalu menasihat ? di laman sosial terutamanya . Saya cuma nak nyatakan saya bukanlah ustaz tapi saya adalah khalifah yang selalu khilaf dalam kehidupan seharian . Saya buat semua itu hanya nak berdakwah  dan ingin memotivasikan diri untuk mendekatk diri dengan Allah . Bagi saya seorang ustaz adalah insan yang boleh dijadikan contoh , sedangkan saya nie? allahurobbi sungguh jauh nak capai tahap itu , sering saya melakukan perkara lagha jauh sekali nak dijadikan contoh .

tegurlah andai saya melakukan  

sesungguhnya iman sentiasa naik dan turun 


Saturday, 13 April 2013

Muslim dulu vs Muslim Sekarang


Assalamualaikum ya akhi ya ukhti ^_^ peace ingin berkongsi sedikit mengenai beberapa ayat yang ''jarang'' difikirkan oleh kita sebagai makhluk ALLAH yang selalu lagha ini. sedang membaca beberapa artikel untuk dimuatkan kedalam risalah . Saya terbaca satu perenggan yang begitu membuatkan diri termenung seketika .

Orang islam zaman dahulu apabila membaca ayat mengenai tutup aurat( sebagai contoh) mereka akan berfikir bagaimana untuk mencipta kain yang boleh menutup aurat dengan menepati apa yang diterangkan di dalam AL-QURAN . Hal ini dapat dilihat dengan lahirnya tokoh islam yang agung satu ketika dahulu yang tiada penggantinya lagi kecuali yahudi dan golongan bukan islam yang menyambung kehebatan mereka iaitu Al-khawarizmi, Ibnu khaldun dan ramai lagi . Pemikiran mereka jauh melangkaui zaman yang sedang mereka lalui.
Perkara ini sangat berbeza dengan manusia zaman sekarang kerana apabila mereka membaca ayat AL-QURAN yang menyuruh mereka menutup aurat , mereka akan terfikir untuk pergi ke kedai untuk membeli kain untuk menutup aurat mereka sama ada baju siap atau yang belum siap . Mereka tidak berfikir bagaimana untuk mewujudkan fesyen yang bertepatan dengan syariat . Maka hal ini telah membelenggu masyrakat islam pada hari ini . Seperti yang dapat kita lihat fesyen yang sedang berkembang menyerupai kaum( bukan islam ) . Tetapi hanya terdapat segelintir sahaja mempunyai kesedaran untuk mengubah fesyen tersebut supaya bertepatan dengan apa yang diterangkan di dalam AL-QURAN .

'' Muslim zaman dahulu berfikir mengenai Cara Pembuatan Kain '' manakala '' Muslim sekarang berfikir bagaimana nak dapatkan kain ''

allahurobbi ... kadang-kadang tegur kadang-kadang tidak sebab rasa lemah dengan diri . Kesedaran tinggi tapi perlaksanaan lemah . Semoga kita istiqamah menjalankan ibadat kepadanya .

Islam + Al-quran = Muslim
Islam + Al-quran = ( hanya Allah yang menentukan )

'' sila tegur andai saya melakukan kesalahan sedemikian kerana adakalanya saya akan ingat adakalanya saya akan lupa '' sesungguhnya iman itu ibarat denyut nadi yang sentiasa turun naik dan tidak bertahan walau sesaat . barakallah salam ukhwah 


apepun sila dengar lagu yang sedikit sebanyak membakar semangat sebagai seorang muslim insyaALLAH ..

Wednesday, 3 April 2013

Balik Kampung

                                                       

Bila gambar berbicara...

yeah.. ALHMDULILLAH.. dapat balikk

itu sahaja.. tada idea...nak tulis apa..

jadilah muslim yang selalu muhasabah diri

'' Jika kita mampu menjadi manusia yang sabar insyallah orang lain pun akan sabar dengan kerenah kita''